Thursday, March 27, 2014

Susu Formula

Selamat Hari Khamis Everyone..
Sekarang agak kebzan kat office tapi nak jugak updated blog dulu..
Harini nk story mory pasal SuSu Formula..
Yer, SuSu ibu adalah yg Terbaik tapi nak jgk cite pasal SuSu Formula..

Aku sgt berhajat besar nak Fully BF Hafiz sbb susu melimpah2 ruah tapi hasrat tu kecundang selepas ada beberapa masalah teknikal..
Kihkihkih.. Insyaallah next baby aku akan cube fully bf.. 


Susu FM pertama Hafiz.. So far Hafiz ok jer dgn susu ni sbb org ckp S-26 ni rasa dia seakan2 susu ibu.. Memule risau jgk kalau2 Hafiz xnak.. Alhamdulillah anak mama xmemilih..
Tapi aku stop susu ni lepas muka Hafiz naik eczema.. Kemungkinan Hafiz xsesuai dgn susu lembu ataupon sbb aku BF tapi xpantang makan. Yerkla, aku ni bedal jer mkn seafood. Kalau eczema, mane blh tu sume.. Harus jaga makan.. Harga S-26 ni dlm RM6+ utk 1.2kg..


Next aku try Mamex Gold Hipoalergenik.. Yg ni utk baby yg alahan kpd susu lembu..
Berak x bagus la plak.. 4-5hari bru la berak.. Kalau FM ni seeloknye berak hari2.. Kalau xsilap 1 tin ni RM4+..
Habiskan 1 tin terus tuka ke susu lain... 


Next aku tukar Enfalac A+ H.A. Berak bagus tapi eczema still xde kurang..
1 tin ni dlm RM1++.. A bit mahal tapi tahan sebulan..


Next aku try Karihome.. Susu kambing.. Pernah terbaca dia ckp teksture susu kambing ni halus so cepat hadam. Dan susu kedua terbaik selepas susu ibu.. 
Tapi stock dia susah nak dpt..
Harga pon lain2.. Utk step 1 mmg xde tin besar.. 400g jer.. 1 tin ni paling murah aku jumpe RM45 kat kedai ubat cina kuantan.. Normal price dlm RM46-RM47.. Paling mahal pernah jumpa RM49.90..
Kalau sekali dah jumpe, mesti beli bertin2. Buat stock..


Tin yg aku kumpul..HaHa.. Gile kumpul tin.. Sebulan Hafiz habiskan dlm 8 tin..
Agak mahal tapi bila tgk muka dia ada perubahan kitaorg teruskan jer la guna susu ni..
Mmg cepat sgt hadam, minum jer kencing.. Hari2 mesti berak punya. Sbbtu walaupon minum sampai 8 tin sebulan bdn tak gemuk2..

Tetibe haritu gi kat kedai yg biase beli Susu Karihome Step 1 xde stock. Ayokkkk..
Ni mmg masalah besar.. Last2 aku amik Isomil Soya.. Sbb doc penah sarankan bila dah 6 bulan blh cuba amik susu soya.. Kurang dari 6 bulan x digalakkan..
Kemungkinan jugak dia ada alahan kepada kandungan laktosa.
So aku try beli Isomil Soya Tanpa Laktosa.. Tin 900g dlm RM7+...
Sib baik Hafiz nk minum.. Dia xmemilih soal susu.. Lege sgt..
Nampaknye pasni kalau susu Karihome xde stock lagi, blh la bli susu soya...



3 comments:

  1. Hi salam nak saya. Dkt mana beli susu enfalac HA yaa? Anak sy eczema alah susu lembu. Dh try karihome pun still eczema x kurang. Susu isomil ok utk dia tp tak buang air besar seminggu.

    ReplyDelete
  2. Hye enfalac a+ ha tu beli dekat mane ye

    ReplyDelete
  3. Enfalac a+ ha beli di mana sis

    ReplyDelete