Tuesday, March 25, 2014

Hafiz dah mkn Bubur Nasi


Gamaknye pasni hari2 aku duk hupdated Menu Baby jer la kot eh..
Tapi seronok sgt tiap kali nak up entry pasal Baby Food ni.
Mungkin sbb aku pon suke makan kot..

Sepatutnya memula kena perkenalkn baby dgn Bubur kosong. Means beras semata2.
Tapi haritu mak aku dtg umh die ckp 
"Letak jer ikan bilis ngn lobak terus.. Sedap sikit Hafiz nak makan"..
Baiklah mak.. Sebenarnya kelebihan kalau perkenalkn baby dgn 1-1 makanan tu nnti kalo tetibe la die allergic kite sng dpt detect. Bile terus campur mcm ni kalau dia tetibe allergic, kne la kite cari 1-1 ape yg dia allergic.


To be Honest aku mmg xreti masak bubur. Wakakakaka..
Pesan ngn mak tlg bawakkan slow cooker dari kuantan. Sbb kawan aku ckp sng pkai slow cooker ni. Letak jer bhn2 kul 12mlm mcm tu pastu kite tdo esok pagi dh siap.. Terus blh masukkan dlm bekal..
First time gune slow cooker ni.. Kul 12mlm tgk xde pape pon berlaku. Buat susu Hafiz kul 2 pagi usha jgk periuk ni tapi xde pape pon berlaku. Kul 5 usha lagi same jgk xde pape.. Pagi tu kul 8 tgk mak dah tukarkan Mode dari AUTO kepada HIGH. Baru laa nampak nasi tu maasak.. Wakakaka..
Nampaknye pasni kene letak Mode SLOW..bukan Mode AUTO.. Mayb dh masak nnti baru letak Mode AUTO so akan sentiasa panas..

Mudah sgt upanyer buat bubur nasi.. Aku jer kot yg pemalas nak blaja.. 
Beras + Ikan Bilis + Lobak..
Tu pon dpt byk gile.. First try ni aku salah masukkn lebih air daaa.. kihkihkih.. Bile dh masak, aku tapis amik isi jer.. Then blender..



TQ blender sbb sudi berjaya utk Hafiz.. 




Tadaa!! Dah siap.. Mangkuk tu dari IKEA.. 
Sudu tu plak aku beli kat DAISO. RM5 jer..



Tiap kali nk suap mmg muka Hafiz excited sgt. 
Tu tandanya mmg die nak sgt makan..

"Mama : Bismillahirramanirrahim.. Sedap x mama masak Hafiz??"


"Hafiz : Weekk.. Ape ni mama??"
"Mama : Ni bubur nasi + ikan bilis + carrot.. Tak sedap sgt ker Hafiz? Kecik hati mama"


"Hafiz : Hafiz gurau2 jer la mama.. Sedap.."

Dialog aku sendiri yg cipta. Wahahahaha.. Alhamdulillah Hafiz suke dgn bubur nasi..
Yeay!!!







No comments:

Post a Comment